wtorek, 5 lipca 2011

DEMOKRACJA: CZYLI RZĄDZIĆ ZAMIAST LUDZI CZĘŚĆ 2

Jest takie przysłowie: uderz w stół, a nożyce się odezwą. Na efekt poprzedniego wpisu nie trzeba było długo czekać. Już dzisiaj na stronie powiatu pokazała się odpowiednia wzmianka, która tłumaczy całą sprawę.  Oczywiście dziękuję Pani Elżbiecie Czeczot za tak szybką reakcję.


BIP przed zmianami
 BIP po zmianach




Strona właściwa z informacją zamieszczoną 23 maja 2011 roku.

Widać, że ewidentnie się czepiam. Informacja została zamieszczona w zakładce Przetargi, Zawiadomienia Informacje. Jakbym tylko chciał, mógłbym znaleźć, ale widocznie nie wykazałem odpowiedniego zainteresowania. Sprawa zamknięta. No jeszcze należałoby pójść po kwiaty i na kolana do PCPR po przebaczenie. Tylko jest jedno ale...

Pomijając fakt, że w życiu nie pomyślałem, zarówno ani ja, ani jakakolwiek zapewne inna osoba o tym żeby informacji dotyczących organizacji pozarządowych szukać w pod hasłem Przetargi. No ale miałem to pominąć. Sięgnijmy zatem do meritum czyli do aktów prawnych dotyczących tej sprawy i wyjaśnienia dlaczego czepiam się bez powodu.

Decyzja o przeprowadzeniu konsultacji w sprawie powołania Powiatowej Rady Pożytku Publicznego (PRPP) zapadły 20 maja na posiedzeniu Zarządu Powiatu. W uchwale Nr 20/60/2011 określono sposób ich przeprowadzenia. A tam czytamy:


Jeżeli warunek opublikowania informacji na BIP został spełniony to na stronie Starostwa nadal nie ma o tym nawet wzmianki. Sposób przeprowadzenia konsultacji wynika z uchwały  Rady Powiatu nr IV/21/2011 ze stycznia 2011 rokuw sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Tam czytamy, że

  1. Konsultacje mogą być przeprowadzane w co najmniej jednej z podanych form:
    1. w ramach spotkań indywidualnych, wspólnych konferencji albo telefonicznie,
    2. za pomocą formularzy internetowych, forum dyskusyjnego, systemu komentarzy lub innego podobnego mechanizmu na stronie internetowej,
    3. przyjmowanie uwag i wniosków za pośrednictwem poczty elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.),
    4. przyjmowanie uwag i wniosków za pośrednictwem faksu,
    5. konsultacje pisemnie.
Jak wiemy z opublikowanego sprawozdania nie przeprowadzono konsultacji telefonicznych alni indywidualnych ponieważ pozostałby ślad w tym dokumencie. Zresztą nic w nim o takiej procedurze nie pisze.

Przeanalizowałem również lokalne media. W końcu mogły otrzymać odpowiednia informację i ja podać. Cisza. Pozostaje pytanie dlaczego konsultacje zrobiono w tak błyskawicznej i zakamuflowanej formie? Warto sięgnąć do projektu uchwały i zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wynika z nich, że w radzie pożytku publicznego powinno zasiadać przynajmniej tyle samo przedstawicieli organizacji pozarządowych co przedstawicieli Rady Powiatu i Zarządu Powiatu wybranych łącznie.



I rzeczywiście tak jest. Wymagania ustawy zostały zrealizowane. Niestety diabeł tkwi w szczegółach. jeżeli przyjrzymy się kto dokonuje wyboru, od razu rzuca się w oczy, że Rada Powiatu deleguje 2 osoby, a Zarząd 8. Rola organizacji pozarządowych sprowadza się do zgłoszenia kandydatów. Demokracja pełna gębą. Ciekawe jest też to, że w całym projekcie nawet słowem nie wspomina się o zadaniach PRPP oczywiście zawsze można powiedzieć, że wynika to z ustawy i nie powiela się niektórych wpisów.

Tylko, że ustawa mówi wyraźnie o zadaniach PRPP:

Art. 41i.
1. Do zadań Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów strategii rozwoju odpowiednio powiatów lub gmin;
2) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery
zadań publicznych
, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami
pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym
programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami
wymienionymi w art. 3 ust. 3;
3) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych
oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3;4) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3;
5) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania
tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe
oraz podmioty
wymienione w art. 3 ust. 3, oraz w sprawach rekomendowanych standardów
realizacji zadań publicznych.
2. Termin wyrażenia przez Radę Powiatową lub Radę Gminną opinii wynosi 14 dni
od dnia doręczenia odpowiednio projektu programu współpracy oraz projektu
strategii rozwoju powiatu lub gminy.
Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza
rezygnację z prawa do jej wyrażenia.
Czy przypadkiem nie wspomina się o nich aby zaoszczędzić zbędnej pracy przyszłej radzie? Warto zerknąć na rozwiązania zastosowane w innych miastach czy powiatach. Tam wybór przedstawicieli odbywa się albo poprzez losowane, albo poprzez wybór dokonany pomiędzy organizacjami, albo przez zbiórkę głosów poparcia. Niestety wtedy istnieje możliwość, że w PRPP znajda się nieodpowiednie osoby, które mogłyby skorzystać z przysługującego im prawa do wyrażania opinii. Na zakończenie polecam lekturę uzasadnienia powołania Rady Pożytku. Tam wszystko jest napisane. Czarno na szarym :)

I wszystko jasne :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz