czwartek, 18 listopada 2010

KANALARZE

Jest jeden punkt wyborczy który w powszechnej gadaninie o porozumieniu ponad podziałami zbliża programy wyborcze kilku poślednich kandydatów na stolec prezydenta miasta. Chodzi o zagospodarowanie portu i budowę kanału Odra Dunaj. Oprócz Platformy Obywatelskiej cel ten jest zbieżny z obiecankami cacankami Bogusława Tomaszka, Tomasza Wantuły (chociaż z ostatnio opublikowanego programu wyborczego ta informacja zniknęła) oraz Piotra Pietrzyka.

KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT powiedział, że mówienie o budowie kanału to totalna bzdura i mydlenie oczu wyborcom. Zapytałam jak to możliwe i dlaczego tak uważa? Przecież w planie zagospodarowania przestrzennego od lat teren portu zaznaczony jest po inwestycje związane z centrum logistycznym! To nie wszystko. Rada Miasta łącznie z Panią prezydent wyrywała sobie włosy z klaty, aby doprowadzić do przejęcia ulicy Elewatorowej która jako jedyna umożliwia transport ciężkiego sprzętu i tirów poza obręb basenów portowych.

NASZ KANDYDAT powiedział, że to prawda. Poprosił mnie jednak abym odpowiedział sobie na prosto postawione zadanie:

"wyobraź sobie, że jesteś inwestorem posiadającym nieograniczona ilość gotówki, w granicach rozsądku i mającym na celu wybudować centrum logistyczne na terenie powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego. Określ, myśląc perspektywicznie gdzie umiejscowiłabyś takie centrum i uzasadnij!"

Oczywiście bez wahania wskazałam Koźle Port. Duża powierzchnia, usytuowanie przy Odrze, Kanale Gliwickim, linii kolejowej. Żyć nie umierać!

KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT zapytał mnie czy ostatnio ktoś z moich znajomych kupował może sprzęt RTV lub AGD? Odparłam, że tak. Znajomi kupili ostatnio lodówkę i kuchenkę, ponieważ poprzednie popłynęły z Odrą do Bałtyku. NASZ KANDYDAT zapytał czy zakupiony towar przywiozła im barka lub statek? Oczywiście, że nie. Pod dom podjechała ciężarówka. KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT zapytał mnie dlaczego więc, zamiast mówić o Kanale Gliwickim, nie wspominam o dostępie do dróg? Przecież to nimi odbywa się główny transport produktów w Polsce.

Żegluga śródlądowa głównie opiera się na transportowaniu produktów masowych takich jak węgiel, piasek i rudy. Tylko czy obecnie jest zapotrzebowanie na funkcjonowanie kozielskiego portu jako miejsca składowania powyższych? Wydaje się ze nie, gdyby było inaczej port kwitłby mnogością firm zajmujących się transportem wodnym. Jest jeszcze możliwość transportu kontenerów, ale koszt inwestycji związanych z budową jazów, przebudową mostów czy pogłębieniem Odry wydaje się jedynie mrzonką.

Zresztą co tu dużo mówić pośledni kandydaci wskazują na zagospodarowanie portu w perspektywie 15-20 lat. Ostatnio jedyną opłacalna rzeczą na terenie Portu było wycięcie wszystkich dźwigów i sprzedanie ich na złom, jak również wycinanie torów kolejowych, sieci oraz wykopywanie węgla. To są fakty. Węgiel transportuje się kanałem Gliwickim jednak  z Gliwic z pominięciem Koźla. No bo i po co?

Zgodziłam się z tym. Jak na razie jest źle, ale przecież Port ożywi się gdy powstanie kanał Odra-Dunaj. KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT powiedział mi żebym sięgnęła po 'Inżynierowie dusz / Frank Westerman ; tł. Sławomir Paszkiet Warszawa : "Iskry", 2007. Genialnie napisana książka o wielkich inwestycjach wodnych czasów stalinizmu - jednak odnoszącej się do każdego despotycznego systemu mającego na celu, oczywiście oprócz wdeptania pod buty ludzkiej godności, uczynienia tego samego z naturą. To tam jest napisane o przeważnie bezsensownej budowie kanałów wodnych. W naszym przypadku mamy dokładnie kontakt z tą samą ideą. Wystarczy sięgnąć do historii i to nie tak odległej

żródło: Tychy
W podobnym temacie można przeczytać od strony osób zajmujących się problematyka Wisły.


źródło: żegluga wiślana

Co ciekawe do projektu żeglugi śródlądowej sceptycznie odnosi się również rząd. Nie tylko Polski ale również Czeski.



źródło: Gazeta Wyborcza

Temat kanału Odra Dunaj pojawia się z półroczną częstotliwością. Temat szeroki jak rzeka. Posiadający tyle wizji rozwoju co osoby, które o nim dyskutują, rozmawiają czy piszą.  Punkt widzenia jak to bywa zazwyczaj zależy od punktu siedzenia... Albo zamieszkania. O tym jednak dalej. Temat kanału powrócił w ubiegłym roku gdy doszło do spotkania marszałków kilku województw: Opolskiego, Małopolskiego i Śląskiego. Jak to z politykami, którzy lekko odbiegają od rzeczywistości i problemów które dręczą społeczeństwo zajęli się analizą abstrakcji i doszli do wniosku, że najłatwiej będzie zacząć od zbudowania Kanału Śląskiego. A miałby on wyglądać tak.


 źródło: Gazeta Wyborcza

Jak widzimy kanał miałby się wpinać w okolicę Dziergowic do przyszłego kanału Odra Dunaj który bierze swój początek w tzw kędzierzyńskiej odnodze Kanału Gliwickiego. Niby wszystko jasne - oto sposób aby Port - zaznaczony kotwicą stał się mekką gospodarcza naszego miasta. Pozostaje jednak pewne, ale o które nikt nie pyta. No bo po co? Przecież chodzi o zasianie haseł w głowach maluczkich zamieszkujących miasto w którym dzierży się władzę. No właśnie i tu pojawia się pewien problem.

 źródło: żegluga wrocław

Proszę zwrócić uwagę na dużą zieloną plamę, która leży w okolicy Raciborza. Z mojej wiedzy Zbiornik Racibórz znajduje się pod Raciborzem, a nie nad. Ciekawe prawda? No i ten tytuł - czyżby to jednak Racibórz, a nie Kłodnica miała skorzystać z portu? Czy przypadkiem nie mamy do czynienia z konfliktem interesów? Bo niby wszystko zaczyna się ładnie. Mowa jest nawet o ojcach założycielach

źródło: Nowiny
 
Niestety później zaczynają się pojawiać problemy.


źródło: Racibórz.com.pl

Zaraz, zaraz przecież o ile dobrze pamiętam. 

Suchy zbiornik w Raciborzu miał być gwarancją zabezpieczenia Koźla przed powodzią?

Oj nieładnie. Oczywiście jak to zwykle bywa z punktem siedzenia są również inne wizje poprowadzenia kanału Odra-Dunaj. NA  przykład ta zapisana w studium rozwoju naszego miasta.

źródło: Studium KK


źródło: Geoportal

Jak widać na powyższych obrazkach kanał O-D nie bierze początku w Kanale Gliwickim, ale w Odrze z pominięciem portu. Przy okazji niszcząc dolinę Kłodnicy i pozostałości Twierdzy Koźle. Czy to tylko plany? Można się o tym przekonać samodzielnie. Ja pojechałam z NASZYM KANDYDATEM na wycieczkę na nasza nową obwodnicę. Nie wiem jak wy, ale ja się dotychczas nie zastanawiałam dlaczego ten most jest tak cholernie wysoki? Przecież nie ze względu na powódź ponieważ obwałowania mają kilka metrów mniej. Nie sądzę również, aby jego wysokość miała dominować nad otoczeniem mówiąc wszystkim jaki to Kędzierzyn-Koźle jest potężny.

KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT powiedział mi, że taka wysokość idealnie pasuje pod koncepcję transportu kontenerów przy użyciu potężnych barek. Czy zatem decyzja zapadła i Koźle odgórnie przeznaczone zostało pod polder zalewowy? Przecież wiadomo jest, że żegluga na Odrze przy niskim stanie wód nie może się obejść bez mokrego zbiornika w Raciborzu. Jaki sens ma upieranie się przy porcie przeładunkowym w Koźlu Porcie skoro barki będą omijały Kanał Gliwicki a tym samym naszą zapomnianą przez Boga i ludzi dzielnicę?

Co więcej wydaje mi się, że te same osoby, które mówią o budowie kanału mówią również o trosce jaką żywią do poszkodowanych przez powódź. Schizofrenia, a może raczej wiara, że ciemny lud wszystko to kupi jak wymsknęło się posłowi Kurskiemu w 2005 roku.

Na koniec zapytałam NASZEGO KANDYDATA co z projektowanym centrum logistycznym? Gdzie według niego hipotetyczny inwestor powinien go zbudować?


KAMIL NOWAK - MÓJ KANDYDAT powiedział mi żebym przypomniała sobie kontrowersyjny ostatnimi czasami temat. Czyli wyznaczenie terenów pod budowę sklepów wielkopowierzchniowych. Jak bardzo krzyczano w momencie gdy przy ul. Głubczyckiej rozpoczęto prace nad powstaniem prawdopodobnie sklepu sieci Tesko. Tylko nikomu nie chciało się udać do Urzędu Gminy Reńska Wieś i sprawdzić, że po drugiej stronie ulicy, która jest już na terenie sąsiedniej gminy pod centrum logistyczne lub pod sklepy wielkopowierzchniowe przeznacza się mniej więcej dwukrotnie większy teren. Co prawda o tym co tam będzie zadecyduje plan zagospodarowania przestrzennego, ale co tam może powstać?


Teren zaraz przy obwodnicy (droga krajowa 40) mający bezpośrednie połączenie z droga krajową 45 i autostradą A4. Jeżeli powstanie kolejny odcinek obwodnicy łączący miasto z autostrada od strony Sławięcic o tą działkę, położoną pomiędzy dwoma gminami będą walczyć wszyscy zdrowo myślący inwestorzy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz