BIP przed zmianami
BIP po zmianach
Strona właściwa z informacją zamieszczoną 23 maja 2011 roku.
Widać, że ewidentnie się czepiam. Informacja została zamieszczona w zakładce Przetargi, Zawiadomienia Informacje. Jakbym tylko chciał, mógłbym znaleźć, ale widocznie nie wykazałem odpowiedniego zainteresowania. Sprawa zamknięta. No jeszcze należałoby pójść po kwiaty i na kolana do PCPR po przebaczenie. Tylko jest jedno ale...
Pomijając fakt, że w życiu nie pomyślałem, zarówno ani ja, ani jakakolwiek zapewne inna osoba o tym żeby informacji dotyczących organizacji pozarządowych szukać w pod hasłem Przetargi. No ale miałem to pominąć. Sięgnijmy zatem do meritum czyli do aktów prawnych dotyczących tej sprawy i wyjaśnienia dlaczego czepiam się bez powodu.
Decyzja o przeprowadzeniu konsultacji w sprawie powołania Powiatowej Rady Pożytku Publicznego (PRPP) zapadły 20 maja na posiedzeniu Zarządu Powiatu. W uchwale Nr 20/60/2011 określono sposób ich przeprowadzenia. A tam czytamy:
Jeżeli warunek opublikowania informacji na BIP został spełniony to na stronie Starostwa nadal nie ma o tym nawet wzmianki. Sposób przeprowadzenia konsultacji wynika z uchwały Rady Powiatu nr IV/21/2011 ze stycznia 2011 rokuw sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Tam czytamy, że
Jak wiemy z opublikowanego sprawozdania nie przeprowadzono konsultacji telefonicznych alni indywidualnych ponieważ pozostałby ślad w tym dokumencie. Zresztą nic w nim o takiej procedurze nie pisze.
Konsultacje mogą być przeprowadzane w co najmniej jednej z podanych form:
w ramach spotkań indywidualnych, wspólnych konferencji albo telefonicznie, za pomocą formularzy internetowych, forum dyskusyjnego, systemu komentarzy lub innego podobnego mechanizmu na stronie internetowej, przyjmowanie uwag i wniosków za pośrednictwem poczty elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), przyjmowanie uwag i wniosków za pośrednictwem faksu, konsultacje pisemnie.
Przeanalizowałem również lokalne media. W końcu mogły otrzymać odpowiednia informację i ja podać. Cisza. Pozostaje pytanie dlaczego konsultacje zrobiono w tak błyskawicznej i zakamuflowanej formie? Warto sięgnąć do projektu uchwały i zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Wynika z nich, że w radzie pożytku publicznego powinno zasiadać przynajmniej tyle samo przedstawicieli organizacji pozarządowych co przedstawicieli Rady Powiatu i Zarządu Powiatu wybranych łącznie.
I rzeczywiście tak jest. Wymagania ustawy zostały zrealizowane. Niestety diabeł tkwi w szczegółach. jeżeli przyjrzymy się kto dokonuje wyboru, od razu rzuca się w oczy, że Rada Powiatu deleguje 2 osoby, a Zarząd 8. Rola organizacji pozarządowych sprowadza się do zgłoszenia kandydatów. Demokracja pełna gębą. Ciekawe jest też to, że w całym projekcie nawet słowem nie wspomina się o zadaniach PRPP oczywiście zawsze można powiedzieć, że wynika to z ustawy i nie powiela się niektórych wpisów.
Tylko, że ustawa mówi wyraźnie o zadaniach PRPP:
Art. 41i.
1. Do zadań Rady Powiatowej oraz Rady Gminnej należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów strategii rozwoju odpowiednio powiatów lub gmin;
2) opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfery
zadań publicznych, o której mowa w art. 4, oraz współpracy z organizacjami
pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, w tym
programów współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami
wymienionymi w art. 3 ust. 3;
3) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji pozarządowych
oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3;4) udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów między organami administracji publicznej a organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3;
5) wyrażanie opinii w sprawach dotyczących zadań publicznych, w tym zlecania
tych zadań do realizacji przez organizacje pozarządowe oraz podmioty
wymienione w art. 3 ust. 3, oraz w sprawach rekomendowanych standardów
realizacji zadań publicznych.
2. Termin wyrażenia przez Radę Powiatową lub Radę Gminną opinii wynosi 14 dniCzy przypadkiem nie wspomina się o nich aby zaoszczędzić zbędnej pracy przyszłej radzie? Warto zerknąć na rozwiązania zastosowane w innych miastach czy powiatach. Tam wybór przedstawicieli odbywa się albo poprzez losowane, albo poprzez wybór dokonany pomiędzy organizacjami, albo przez zbiórkę głosów poparcia. Niestety wtedy istnieje możliwość, że w PRPP znajda się nieodpowiednie osoby, które mogłyby skorzystać z przysługującego im prawa do wyrażania opinii. Na zakończenie polecam lekturę uzasadnienia powołania Rady Pożytku. Tam wszystko jest napisane. Czarno na szarym :)
od dnia doręczenia odpowiednio projektu programu współpracy oraz projektu
strategii rozwoju powiatu lub gminy. Nieprzedstawienie opinii w terminie oznacza
rezygnację z prawa do jej wyrażenia.
I wszystko jasne :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz